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by reinhard storz

 


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Neuere Künstlerarchive und (Anti-)Sammlungen


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  Natalie Bookchin:
Databank of the Everyday, 1996

Databank of the Everyday is the title of Natalie Bookchin’s first work: a CD-ROM published in 1996 that gathers a vast number of looped videos.
"A stockhouse of gestures, routines and habits", Natalie Bookchin's classic CD-ROM Databank Of The Everyday addresses the death of photography in the electronic age, fusing the computer database with a stock photography catalogue. Manifesto in style, its subject is the everyday use of computers in our culture - the storage, transmission and dissemination of massive bodies of information - and the impact of such usage on the human body. The computer loop represents the body's desires, habits and compulsions."

     
  Michael Mandiberg:
Shop Mandiberg, 2001

Im Jahr 2001 betrieb Michael Mandiberg eine e-commerce-Seite, auf der er all seinen persönlichen Besitz zum Verkauf anbot. Die Seite gibt es immer noch, allerdings ohne Kauf-Buttons. Heute lässt sie sich als Katalog betrachten, in welchem die materielle Ausstattung eines vierundzwanzig Jahre jungen Künstlers aufgelistet ist. Unterteilt in die Kapitel Gebrauchsgegenstände, Möbel, Persönliches, Kleider und Esswaren ist seine gesamte Wohnungseinrichtung in ihren Einzelteilen fotografiert, beschrieben und mit einem Preis versehen. Selbst sein Portemonnaie samt Creditkarte ist zu haben. „Probieren Sie meine Bank zu überzeugen, dass Sie ich sind“, steht dabei. Mandiberg bietet im Netz die materielle Hülle seiner Person zum Verkauf an und überlagert dabei den Wert der Dinge in der Warenökonomie mit ihrem persönlichen, identitätsstiftenden Wert.



     
  Michael Landy:
Break Down (Film, deutsch), 2001
Break Down (Film, english), 2001

Michael Landy acknowledges that he will probably always be known as "that bloke who destroyed all his belongings". In his 2001 artwork Break Down he publicly and systematically shredded, dismantled and demolished everything that he owned. "I'm always trying to get rid of myself," he says, "so that I can move on. And then I end up always coming back to the same themes... I guess I'm a creature of habit."



     
  Zach Gage's Game
Lose/Lose

Lose/Lose game deletes files as you play
Why just waste time playing video games when you could simultaneously be deleting random files off your computer? It's an unasked question that's been answered by Zach Gage and his game Lose/Lose, a top-down shooter that generates aliens based on files in your computer; files that are permanently deleted when said aliens are killed.